Segla över atlanten
Segla över atlanten

Segla över Altlanten

Att segla över atlanten, för dig som längtar bortom horisonten. 

Tillhör du de som drömmer om att segla över Atlanten? Kanske har du redan planer? Många har ”en 5-års plan”, -Om 5 år skall jag…
I
dag är möjligheterna många att ta sig över ”pölen”. Nedan följer lite tips på vad du behöver tänka på inför för den stora drömmen.

BÅTVAL
Vill du göra det under egen köl med enkla medel är det idag köparens marknad på äldre långkölade båtar. Du får väldigt mycket båt för pengarna, men samtidigt måste du vara beredd att lägga ner tid och pengar på att få drömbåten seglingsbar inför äventyret. Ofta har dessa typer av båtar stått på land en tid, eller legat sjösatta med brist på kärlek. Varför du får räkna med många haverier och behov av renovering. Men har du tiden är detta ett ekonomiskt alternativ. Börja med att köpa en liten mindre båt, öva, utbilda dig, skaffa dig kontakter, följ andra likasinnade på sociala medier. Ta ett kliv i sänder och snart är målet inom räckhåll. Ofta vill man köpa båten i Sverige, det känns tryggare med en svensk säljare. Men att titta utomlands är också ett alternativ som kan vara bra för plånboken. Och om du skall lägga en massa tid på en båt innan du och båten är redo får avgång varför inte göra det på varma breddgrader.

Om ekonomin inte är ett hinder finns det många fina båtar att välja bland. Idag handlar det mycket om smak, och då går det inte att säga vilken som är bäst. Titta istället på vad som passar dina ändamål. Skall de segla ensam, är ni ett par, är ni en familj, planerar du ta med vänner längs med vägen? Titta på utformningen av sittbrunnen, passar den dina planer, finns det plats för alla, ger den skydd för dig när vinden vänder mot, finns utrustningen du önskar, når du det du behöver mest, ser du bra från styrplatsen? Hur är det med stuvutrymmen? På en långsegling vill man ha med sig mycket, och samlar på sig än mer längs med resan. Stuvutrymmen på utsidan, såväl som på insidan kommer behövas. Ibland får man inreda utrymmen som konstruktören lämnat outnyttjade. Pentryt är en viktig central plats ombord, särskilt när mat skall tillagas under gång. Middagarna är ofta en av höjdpunkterna under en seglats, så ge dig själv rätt förutsättningar att laga en rejäl men god måltid. Står du skyddad och stadigt även om det kränger och gungar? Även här behöver du stuvutrymmen. Kanske vill du installera en extra kyl eller frys. Maskinrummet bör vara lättåtkomligt, och gärna rymligt. Räcker batteribanken, hur är det med generatorladdning, skall du komplettera med solceller eller likande strömkällor? Glöm inte reservdelar, och prata gärna med leverantörer innan avfärd om de kan leverera till dig även om du behöver leverans utomlands. Finns det sjökojer till alla som du tänkt skall segla med? Finns det kojer som också kan användas under gång när det kränger och gungar. God sömn underlättar mycket ute till havs.

Självklart går det både stabilare och fortare med en större båt, säg 50 fot eller mer. Men det går också utmärkt att segla långt med en mindre, säg 30 fots, båt. Bara du lär dig båtens begränsningar. Och det är inte endast inköpskostnaden som minskar med en mindre båt, utan även underhåll- och driftskostnader minskar markant med en mindre båt.

VÄDER OCH VÄGVAL
Skall du segla över Atlanten behöver du anpassa dig efter orkansäsongen i Västindien. Orkansäsongen i Västindien är mellan juni-november. Dels vill du inte vara där eller ens ha din båt där om det är risk för orkaner, sedan är det svårt att hitta försäkringsbolag som försäkrar din båt under orkansäsongen. Det resulterar i att de flesta kastar loss ifrån Kanarieöarna i början på december för att vara framme i Västindien innan jul. Men har du möjlighet att vänta några veckor får du oftast en behagligare seglats över. Det är inte bara orkanerna du vill vänta ut innan du ger sig av, du vill även att passadvindarna skall bli stabila. Passadvindar hittar du närmast ekvatorn och upp till ca 15:e breddgraden. Liknande passadvind finns även söder och ekvatorn, men blåser du i motsatt riktning. Passadvinden norr om ekvatorn, den passadvinden som du kommer segla i till Västindien, blåser i nordostlig riktning och kan i goda förhållanden nå nära kulingstyrka. Vindstyrkan är inget problem då vinden dels är varm och att du alltid seglar med vinden. Vågorna blir stora men samtidigt väldigt långa, jämfört med de vågor vi upplever här hemma närmast Sverige. Vilket gör resan behagligare, och med en härlig sol samt ofta delfiner till sällskap upplever du inte vindstyrkan som besvärande. För att kunna kasta loss i månadsskiftet november. December från Kanarieöarna behöver du räkna baklänges när du senast måste lämna Sverige. Många väljer att göra det i början på sommaren. Dels blir det mindre stressigt, dels är det bra med tidsbuffert för eventuella reparationer och du ger dig själv chansen att uppleva längs med vägen samt ta omväg runt öar och hamnar du vill uppleva och upptäcka. Kanske vill du segla norr om brittiska öarna, kanske vill du gå genom Caledonian Canal, kanske vill du uppleva Engelska kanalen och Kanalöarna. Det finns även möjlighet att gå genom kanalerna i Europa. Oavsett vägval vill du vara förbi Biscayabukten innan höststormarna kommer. Biscayabukten blir ingen trevlig upplevelse om det blåser mycket, och därför vill du vara över bukten innan september månads utgång. För att hinna dit från Sverige i tid beror på din båtstorlek och vilken fart du kan räkna med. I ditt tidsschema bör du även avsätta tid för vila och reparationer, likväl som tid för sightseeing. När du börjat din segling och kommit förbi Danmark måste du hantera tidvatten och strömmar, vilket ibland innebär att du måste tidsplaners både din avfärd och ankomst efter tidskvalet. Vissa hamnar öppnar och stänger efter tidvatten. Vissa sund är inte lämpliga att passera när strömmarna är som starkast. I Engelska kanalen får du räkna med mycket yrkestrafik och hålla dig undan alla trafikseparationsleder, vilket annars kan leda till böter. Du skall också vara beredd på att anropa en hamn innan du angör den, det är vanligt att ’fråga om liv’ att angöra samt kasta loss.

Desto längre söderut du kommer desto varmare blir vädret. Det finns ett gammalt ordspråk som säger ”placera ett paket med smör på salongsbordet och segla söderut, när smöret smälter girar du styrbord och snart är du framme i Västindien”. Följer man det ordspråket så seglar man samma väg som Columbus en gång gjorde, när han upptäckte ”Västra Indien”, och samma väg som vi seglar idag till Västindien med hjälp av passadvindarna. När du kastar loss ifrån Kanarieöarna blir det som regel aldrig svalare ön 20 grader, även på nätterna. Och när du kommer fram till Västindien är det 27 grader i vattnet. Seglar du över Atlanten med hjälp av passadvinden seglar du mest i shorts och t-shiit. På natten vill du kanske ha långärmat och långa byxor. Men om du går i passadvinden håller du dig oftast ifrån lågtrycken som kan finnas längre norr ut. Räknat i sjömil är det vägvalet längre, men räknat i dagar inte särskilt mycket längre. För en nordbo är det väldigt skönt att slippa sjöstället. Inte ens när eventuellt regn kommer vill du böra sjöställ, istället passar du på att ta en sötvattendusch när regnskuren kommer. I passadvindens kallas regnskurarna ”squalls” och är små lokala regnmoln som kommer ikapp dig akterifrån. Har du radar på din båt är de lätta att andliga, eller om du föredrar ’träffa’. Kanske vill du ha lite extra båtfart, det blåser lite extra kring en squall, kanske vill du tvätta lite kläder eller så var det bara länge sedan du fick en ordentlig dusch. Väl framme i Västindien så är väderleken stabil, både sol och vind varje dag. Men då även vindriktningen är stabil så är det lätt att finna vind- samt sjölä. Glöm inte solfaktor – vinden svalkar men solen bränner.

Tveka inte att kontakta oss om du ha några frågor!

Nedan hittar du länkar till olika lämpliga kurser inför den långa seglingen. Fler kursalternativ hittar du i ovan menyval.

Se ovan länkar till Fartygsbefäl samt Kustskepparintyg

På Sjöskolan fokuserar vi alltid på våra 3 ”P”.
Det betyder att allt vi gör genomsyras av ProfessionelltPraktisk samt Personligt.
Sjöskolans alla instruktörer är Professionellt verksamma inom det yrken de föreläser om. Bunkerbåt, seglingscharter, RIB-charter, sjuksyster, brandmän är några av de yrken våra instruktörer har när de inte föreläser hos Sjöskolan.
Även teoretiska kurser har Praktiska moment, så mycket och ofta det är möjligt. Även när kursschemat inte kräver det, vi på Sjöskolan anser att det blir lättare att förstå en maskin om man också får prova att skruva isär den, t.ex.
Vi ser alltid individen i vårt klassrum och anpassar undervisningen Personligt så att alla förstår, samtidigt som alla skall känna det positivt utmanade oavsett förkunskaper.